U nedavnom članku za časopis Intelligent Life, poznati autor dječje književnosti Philip Pullman izdvojio je glazbu kao najvažniji školski predmet. On u članku napominje:
„Od svega što tijelo može činiti, najbogatije, najzanimljivije, najemotivnije i intelektualno najispunjenije je glazba. Svako dijete treba doći u dodir s glazbom što ranije, i ne mislim samo slušati pa odgovarati na pitanja, već stvarati – glasom, pljeskanjem, udaranjem nogom o tlo, raznim instrumentima.”
I druge javne osobe odgovarale su na pitanje koji je školski predmet, prema njihovu mišljenju, najvažniji. Alain de Botton izabrao je „emocionalnu inteligenciju”, Jessica Lahey „kulturnu pismenost”, Rose Tremain „povijest unatrag”, Herman Koch „osnove geografije”, Deb Wilenski „lutanja na otvorenom”, a Simon Singh odabrao je odgovor „fizika”.
Nakon provedenih marketinških aktivnosti za satove klavira tijekom ljeta napokon dolaze rezultati: prijavljen je prvi polaznik.
No, do prvog dana nastave važno je pripremiti sve što je potrebno.
U ovom članku, Superprof će ti pomoći u planiranju individualnih satova, kako u sadržajnom smislu, tako i u pogledu komunikacije s polaznicima. Vrlo brzo, podučavanje klavira postat će prirodno okruženje u kojem se osjeća sigurnost i lakoća.
Procijeni učenikovu razinu znanja
Upravo je stigao trenutak dolaska na adresu polaznika, gdje će se održati prvi sat poduke iz klavira u kućnom okruženju.
Sada je potrebno procijeniti razinu vještine sviranja instrumenta. Prvi korak jest jednostavno zatražiti od polaznika da sam procijeni svoje trenutačno znanje. Dobra ideja, zar ne?

Potrebno je upitati je li već bilo prakse, je li kontakt uspostavljen s ciljem započinjanja poduke iz klavira, stjecanja glazbenog obrazovanja ili već postoji osnovno predznanje iz glazbe.
Važno je ispitati i razinu poznavanja glazbene teorije. Budući da su solfeggio i čitanje nota od iznimne važnosti za učenje klavira, treba procijeniti sposobnost čitanja notnog zapisa (ključ A, srednji C, mjere, povisilice i slično).
Kada se prikupe i razmotre sve informacije o predznanju, iskustvu i motivaciji, može se započeti iskren i jasan razgovor o ciljevima koje obje strane žele ostvariti. Napredak i uspješno usvajanje znanja najveća su nagrada, kako učitelju, tako i polazniku.
Najbolji način za procjenu razine znanja jest provesti praktičan test na klaviru.
Koja je razina znanja potrebna za podučavanje klavira?
Polaznika treba smjestiti ispred klavijature s notnim zapisom. Na taj način moguće je odmah uočiti postoji li sposobnost čitanja nota.
Ova vježba donosi više prednosti:
- omogućuje prepoznavanje pravilnog ili nepravilnog položaja pri sviranju
- daje uvid u poznavanje solfeggia
- otkriva poznavanje ritmičkih oznaka i klavirskih nota (četvrtinke, polovine, cijele note, šestnaestinke, stanke i pauze, legato, triola itd.)
- pomaže u procjeni koordinacije lijeve i desne ruke te korištenja pedala
- pokazuje je li već usvojeno poznavanje klavirskih akorda
S obzirom na to da suradnja tek počinje i odnosi još nisu u potpunosti razvijeni, lijep je znak dobre volje ponuditi prvi sat bez naknade. (Ništa ne nadmašuje besplatan sat klavira!) Na taj način može se stvoriti kvalitetan temelj za budući rad.
Organizacija sata klavira
Bez obzira na to jesu li poduke namijenjene osobama različitih dobi, ili se djeluje kao predavač glazbene improvizacije ili uvoda u glazbu, potrebno je pripremiti plan poduke koji će se predstaviti polazniku zainteresiranom za učenje klavira.
Ta priprema uključena je u cijenu sata klavira.
Solfeggio vježbe
Na početku svakog sata klavira za početnike preporučuje se započeti s deset do petnaest minuta solfeggia.
Na taj način najzahtjevniji dio učenja glazbe može se odmah odraditi. Važno je da se polaznici naviknu čitati note uz metronom.

Jedan od korisnih trikova je naučiti ih označavati tempo tapkanjem stopalom ili udaranjem dlanova o bedra.
Tako će se razviti osjećaj za mjerenje vremena i težiti preciznosti i perfekcionizmu u sviranju. To je iznimno važno za svakoga tko želi naučiti svirati klavir.
Razvijanjem vještina u tijekom solfeggia, polaznik može prepoznati svira li u tempu ili ne. Dobro je zatražiti da naglas ponovi note neke pjesme ili pružiti neformalni sat pjevanja. Da, pjevanje je iznimno korisno pri učenju sviranja klavira.
Osim čitanja nota, poželjno je uključiti i ritmičke vježbe. Potrebno je provjeriti mogu li polaznici izvoditi note u točnom tempu (četvrtinke, polovine, osminke i slično). Time se dodatno razvija glazbeno slušanje.
Sve su te vježbe sastavnice kvalitetno strukturirane poduke.
Samoevaluacija učenikova rada
U ovom dijelu sata potrebno je zamoliti polaznika da ponovi ono što je zadano za vježbu na prethodnoj poduci.
To je brz i učinkovit način da se utvrdi je li tijekom tjedna bilo redovitog rada.
Treba se usmjeriti na dijelove koji predstavljaju izazov. Ako se, na primjer, pojavljuje nesigurnost pri izvođenju klavirskog akorda, arpeggia, progresije akorda ili postoji manjak spretnosti u pokretima. Fokus se zadržava na tome dok se ne primijeti napredak.
Priprema vježbi tehnike
Kako bi se glazbeno obrazovanje polaznika usavršilo, važno je opustiti prste i osigurati da ne dolazi do napetosti na klavijaturi, kako bi se postigla maksimalna spretnost.
Za što bolje rezultate poduka iz klavira, potrebno je vježbati ljestvice i progresije akorda, pritom strogo paziti na položaj prstiju. Kod ljestvica koje se izvode prema gore treba obratiti pozornost na prolazak palca nakon tonike za desnu ruku, odnosno na prolazak tonike nakon palca za lijevu ruku.
Također, polazniku se preporučuje vježbanje oktava i harmonije, što će ujedno biti korisna vještina za izmjenjivanje između klasičnog i jazz klavira.
Zadavanje domaće zadaće
Na kraju svakog sata važno je da davatelj poduke zada polazniku zadatke za sljedeći susret. To se ne čini kako bi se polaznika opteretilo, već kako bi se potaknulo na redovito vježbanje i samostalno usavršavanje u vlastitom vremenu.
To je ujedno način za „stjecanje lojalnosti” polaznika. Naime, kada se slobodno vrijeme uloži u vježbu, razvija se osobna povezanost s procesom učenja klavira. Ta će povezanost biti još izraženija ako se dopusti odabir glazbe koju polaznik želi uvježbavati.
I za učitelja je to dragocjeno iskustvo jer nema većeg zadovoljstva od trenutka kada se s ponosom istakne polaznikov napredak.
Uspostavljanje kvalitetne povezanosti s polaznicima
Uz svu ovu pripremu poduka iz klavira sigurno će biti uspješna.
Ipak, čak i najpripremljeniji podučavatelj ponekad se suočava s usponima i padovima. Vanjski čimbenici mogu spriječiti da pojedini sat postigne svoj puni potencijal. Nije uvijek moguće biti u najboljoj formi, a isto vrijedi i za polaznika, koji se može osjećati umorno, bolesno, nemotivirano ili rastreseno.

Postoji niz razloga, umor, stres, mentalna iscrpljenost, osobni problemi i slično, zbog kojih stvari ne teku uvijek onako kako je planirano, čak i kada je priprema za poduku bila temeljita.
To je iskustvo koje je poznato i iz vlastite prakse poučavanja.
Ponekad ništa ne ide glatko. Polaznik ne reagira na poduku, umoran je ili mu je misao negdje drugdje, čak i kad je sat pomno pripremljen unaprijed. Ponekad jednostavno „ne štima raspoloženje“.
U takvim trenucima, potrebno je biti kreativan i domišljat. Važno je pritom ne pokazivati frustraciju ili dojam da je tijek sata poremećen.
Kako bi se poduka vratila u pravom smjeru, može se predložiti polazniku vježba za ponavljanje: ljestvica, dio solfeggia, progresija klavirskih akorda ili novi glazbeni komad za razmišljanje do idućeg sata… A ponekad jednostavno treba dopustiti trenutak predaha. Rješenje će se već pronaći.
Procjena polaznikova napretka i zadavanje prikladnih vježbi
Izuzetno je važno steći uvid u napredak koji je polaznik postigao uspoređivanjem razine sviranja klavira iz tjedna u tjedan.
Preporučuje se uspostaviti način procjene svake poduke, koji će se analizirati svaka dva do tri mjeseca. Na taj se način može pohvaliti polaznika ako je ostvaren jasan napredak, osobito ako je prijelaz s početne na srednju razinu sviranja ostvaren u kratkom vremenu.
S druge strane, takva procjena omogućuje prepoznavanje teškoća koje i dalje traju te usmjeravanje većeg truda na ciljeve koji još nisu postignuti.
Ako je napredak kontinuiran, razinu težine poduke iz klavira potrebno je postupno povećavati. Ponekad je potrebno uvesti promjene, poput uvođenja jazza ili drugih stilova kako bi polaznik uvijek zadržao visoku razinu koncentracije i zainteresiranosti.
Odabir savršenog materijala za svakog polaznika
Posljednji korak u planiranju privatnog sata klavira: rad s dobrim alatima.
Kao i svakom profesionalcu, glazbenom podučavatelju potrebno je koristiti jasnu pedagošku metodu baš kao i za satove gitare, violine ili bubnjeva. Vrlo je važno prilagoditi didaktičke alate svakoj poduci.
Na primjer, ako je polaznik apsolutni početnik u sviranju klavira, od velike je važnosti da nabavi udžbenik za početnike.

Igra i stilovi glazbe polaznika bit će usklađeni s udžbenikom. Pretpostavimo da žele učiti jazz glazbu. Tada se mora biti upoznat s različitim metodama klavirskog jazza koje su napisali različiti profesori i virtuozni swing glazbenici, kao i s dostupnim izdanjima kako bi se najbolje usmjeravali polaznici prema naprednijoj razini sviranja.
A budući da živimo u digitalnom dobu, treba podići svijest polaznika o online satovima klavira kao i YouTube uputama: to su sredstva za učenje klavira koja su besplatna. Na taj će način polaznici sigurno raditi između sati! Sretan rad!