Ako ste se ikad pitali kako postati ESL učitelj, ili ste učitelj, ali tek započinjete svoju karijeru, zasigurno ste se zapitali kako isplanirati svoju nastavu.
Jednom kada ste saznali koje su potrebne kvalifikacije, i promovirali ste svoje ESL usluge dovoljno kako biste našli učenike, onda biste trebali posvetiti malo pozornosti planiranju nastave, drugoj najvažnijoj stvari koja dolazi s ulogom ESL učitelja, osim održavanja nastave.
Planiranje nastave je važno zbog toga što daje materijal koji možete obrađivati sa svojim učenicima, a možete ga koristiti i kao vodič ako se izgubite, ako vam ponestane stvari za reći ili ako nemate više aktivnosti.
Osim što stvara osjećaj sigurnosti, dobro planiranje može dovesti do više stop dugoročnih učenika. Što su bolje vaše ESL lekcije, i što više ulažete u njih, to je veća vjerojatnost da će učenik dulje ostati uz vas. Možda će čak i proširiti dobru riječ o vašim uslugama poučavanja.
U ovome vodiču ćemo proći sve važne faktore koji utječu na dobar nastavni plan, osnove koje će osigurati da uvijek imate dobru strukturu nastave te kako planirati različite vrste nastave koju održavate.
Osnove planiranja nastave
Kao i uvijek, najbolje mjesto za započeti novu vještinu su osnove.
Kako biste bili dobri u planiranju nastavnog sata, trebate imati dobro razumijevanje osnova, koje ćemo za potrebe ovoga članka nazvati ponavljanje, struktura i personalizacija nastave.
Struktura nastave
Kako biste se osigurali da sve ide glatko tokom nastave, i da učenici imaju najbolju šansu da se osjećaju ugodno, vrijedi doista razmisliti o strukturi nastavnog sata.
Baš kao i u školi, može biti jako korisno imati rutinu koju ste postavili u samome početku koja opušta učenike na samome početku svakoga sata. Zgodno je imati rutine i tokom ponavljanja i učenja bitnoga gradiva.
Dobar uvod u sat najčešće uključuje pregled ili ponavljanje gradiva prošloga sata.
Potom, možete podijeliti glavni dio sata kako god vama odgovara. Možete imati pragmatički pristup i ostaviti puno otvorenog mjesta organskom razgovoru, ili prihvatiti striktno tempirani pristup koji osigurava da prođete sve što ste planirali.
Oba pristupa imaju svoje koristi, ovisno o učeniku te raznim drugim faktorima o kojima ćemo pričati malo kasnije.
U konačnici, dobar završetak sata ili zaključak nastave bi najčešće trebao provjeriti znanje učenika novoga gradiva, te zadati zadaću učenicima kako bi se poduprjelo samostalno učenje.

Ponavljanje
Ponavljanje se odnosi na čin iznošenja prethodnog znanja i sadržaja učenika iz prethodnih predavanja kako bi ih zadržali svježim u svom sjećanju.
Ponavljanje se treba koristiti tijekom cijele nastave kako bi učenik ostao na oprezu, ali prije svega važno je da postane dijelom nastavnih planova.
Ako vodite bilješke o sadržaju koji ste obradili sa svakim učenikom, što vam toplo preporučujem, tada biste trebali moći planirati kratku aktivnost ponavljanja za početak svakog sata kako biste se nadovezali na ono što ste već zajedno učili.
Poznavanje onoga što ste pokrili u posljednjoj lekciji također će vam pomoći da dobijete ideje za sljedeću lekciju, što može znatno olakšati planiranje.
Sposobnost prisjećanja informacija od ogromne je važnosti za svakog učenika jezika, posebno s obzirom na zastrašujuću mogućnost učenja tisuća novih riječi.
Možete čak uključiti u nastavu aplikacije za ponavljanje kao što je Anki, jer će one testirati učenika jezika riječi iz vokabulara u trenutku kada će ih vjerojatno zaboraviti.
Personalizacija
Konačno, personalizacija je nešto što bi svakako trebali imati na umu prilikom planiranja ESL nastave.
Dok se u školi očekuje da će svaki nastavni sat slijediti određeni obrazac i pokrivati samo gradivo navedeno u nastavnom planu i programu, s privatnim satovima možete prilagoditi nastavu pojedincu.
To znači da se možete usredotočiti na slabe točke učenika i raditi s njima na planiranju nastave koja je zabavna. Tako žete im dati najbolju šansu za uspjeh u postizanju ciljeva učenja engleskog jezika.
Uzmite u obzir i razinu iskustva učenika s obzirom na jezik, jer ne želite da se osjećaju nespremno, ili pak, nedovoljno izazvani lekcijom koju ste planirali.
Personalizacija nastave također će vam pomoći da odredite koliko ćete naplatiti svojim učenicima, jer što više vremena uložite u izradu individualiziranih planova lekcija, veća je vjerojatnost da će oni vidjeti vrijednost vaših lekcija i biti spremni platiti malo više.

Glavne dileme u planiranju
Planiranje je najučinkovitije kada uzmete u obzir učenike koje podučavate i njihove ciljeve učenja jezika.
Introvert ili ekstrovert
Govoreći iz iskustva kao prirodno introvertna osoba, ponekad može biti biti poprilično zastrašujuće pričati na određenu temu na stranome jeziku koji još uvijek ne znaš toliko dobro.
Iako bi ekstrovertima možda i odgovarale aktivnosti razgovora i to što su u središnju pozornosti, introverti bi možda rađe htjeli imati vođene aktivnosti razgovora koje uključuju veliku pomoć učitelja.
Ako znate barem nešto o osobnosti svojih učenika, možete ih usmjeriti prema njihovom cilju učenja jezika te tako izvući najbolje iz njih bez da im stvarate pritisak.
Za mlađe učenike, aktivnosti koje uključuju crtanje mogu biti jako efektivne za započeti konverzaciju. Iako se ovo možda čini kao neobična izjava, jednom kada je učenicima ugodno, veća je vjerojatnost da će se otvoriti i izraziti.
Zamolite učenike da nacrtaju posve nemoguć scenarij, navigirajući ih ako je potrebno, a zatim im postavite pitanja o tome što se događa, nadopunjavajući praznine u njihovom rječniku ukoliko je potrebno.
Školski sadržaj ili interaktivne aktivnosti
Ovo me dovodi do sljedećeg problema, a to je trebate li planirati nastavu koje obrađuju gradivo koje je učenik već obradio u školi/fakultetu, ili ići u suprotnom smjeru i uključiti ineraktivne aktivnosti poput videa i igara.
Ovisno o ciljevima učenika, možete donijeti odluku o vrsti sadržaja koji ćete obrađivati kroz svoju nastavu.
Ako je konačni cilj sloboda izražavanja, tada je u interesu učenika suočiti se s izvornim materijalima na njihovom ciljanom jeziku (u ovom slučaju engleskom) kojih, blago rečeno, ima u izobilju.
To može uključivati zajedničko gledanje videa na engleskom jeziku i igranje igara poput postavljanja pitanja 'što se dogodilo zatim?', popunjavanje praznina u tekstovima pjesama putem web stranica kao što je lyrictraining, ili čak igranje Scrabblea.

S druge strane, ako učenik želi položiti ispit iz engleskog jezika ili školski/sveučilišni ispit, tada će vam biti bolje držati se sadržaja koji će se pojaviti na ispitu.
To ne znači da ne možete dodati neke zabavne aktivnosti kako biste razbili monotoniju, ali učenje engleskog jezika radi polaganja ispita razlikuje se od učenja radi uživanja.
Gramatika ili razgovor
Još jedna velika dilema pri planiranju je treba li se više usredotočiti na gramatiku engleskog jezika ili na razgovor.
Opet, to bi moglo biti u velikoj mjeri određeno ciljevima učenika, ali ovisi i o tome što vole učiti.
Neki ljudi apsolutno vole gramatiku i ne mogu se zasititi konjugacije i vježbi vokabulara, drugi to ne mogu podnijeti.
S druge strane, postoje oni koji preziru gramatiku i žele naučiti govoriti jezik bez potrebe da bulje u knjigu nekoliko sati dnevno.
Odgovor je ovdje u postizanju ravnoteže.
Dobar način za planiranje ESL nastave je upoznati učenika s novim gramatičkim konceptima na početku sata, a zatim se poigrati s njim i koristiti ga u razgovoru tijekom glavnog dijela sata.
Zatim, ovisno o tome što učenik preferira, možete se više posvetiti vježbanju gramatike preko rečenica ili pak, smišljanju tema razgovora s njima s ciljem prirodnog korištenja gramatičkih struktura kroz govor.
Individualna ili grupna nastava
Veliki utjecaj na vaš proces planiranja imat će činjenica predajete li individualni ili grupni sat.
S individualnim satovima vjerojatno ćete morati ići u detalje sa svojim planom i pobrinuti se da imate dovoljno aktivnosti i vježbi da potraju cijelo vrijeme, budući da neki učenici rade brže od drugih i ne želite ostati bez sadržaja.
Međutim, na grupnoj nastavi, morat ćete svakom učeniku dati vremena za sudjelovanje, što znači da možete planirati manje aktivnosti.
Također, grupna nastava više se vrti oko razgovora, budući da učenici mogu raditi zajedno i učiti na pogreškama jedni od drugih.
S druge strane, individualizirani satovi mogu se sastojati od pisanja, čitanja, slušanja i govora, sve u roku od jednog sata.